Kärleksmums

image32

Igår bakade jag och F kärleksmums. De blev riktigt goda! vill du också testa? Här är receptet!

Ingridienser
150 g smör
2 ägg
3 dl socker
11⁄2 dl mjölk 3%
4 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk bakpulver
1 msk vanillinsocker

Chokladkräm

100 g smör
2 dl visp- eller mellangrädde
4 msk socker
2 tsk vetemjöl
2 msk kakao

Garnering
kokos

Gör så här:

 

Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smöret och mjölken. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och vanillinsocker. Rör försiktigt ner det i äggsmeten. Bred ut smeten i en smörpappersklädd långpanna, ca 30X40 cm.
Grädda i ugn vid 225*, 10-15 min. Strö lite socker på ett smörpapper. Stjälp upp kakan. Dra av papperet. Pensla papperet med lite kallt vatten om det inte lossnar. Låt kakan kallna.

Krämen: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt grädde, socker, vetemjöl och kakao. Koka krämen tills den tjocknar, ca 5 min. Bred den över kakkan. Strö över kokos. Skär kakan i 30 bitar.

Ger ca 30 st.

Egna tips: Vänta med att äta kakan tills krämen har stelnat ordentligt. Jag tyckte inte alls de var så goda igår kväll, men imorse var de jättegoda! Krämen smakar mkt godare när den har fått stelna o sådär.




Kommentarer
Postat av: Engman

Tack.. detta ska jag baka och bjuda till tårtan på lördag :D

2007-10-10 @ 17:36:53
URL: http://ElinEngmaan.webblogg.se
Postat av: Janina

Åh vad goda dom såg ut! :D Smarrigt!

2007-10-17 @ 11:09:37
URL: http://blogg.JaninasPortfolio.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback