Äppelkaka.

Hade lite för mogna äpplen hemma, inget fel på dem, men de passade bättre i en kaka än att äta som dom var! Kakan är jättegod! Prova själv!

Ugnstemp: 175° C, varmluft 175°C
Ingredienser:

   125 g smör
   1 1/2 dl socker
   2 ägg
   2 1/2 dl vetemjöl
   1/2 tsk bakpulver
   2 msk mjölk

Garnering:

   3-4 medelstora äpplen
   1-2 msk socker
   (1 tsk kanel)

   Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
   Smält matfettet och låt det svalna.
   Rör matfettet pösigt med sockret. Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet, bakpulvret samt mjölk. Häll smeten i formen.
   Skala ev äpplena och skär dem i tunna klyftor. Stick ner dem i smeten tätt intill varandra. Strö över socker ev blandat med kanel.
   Grädda kakan i nedre delen av ugnen 30-40 minuter.



Självklart har ju jag då en variant som jag tycker blir bäst. Till garneringen, ta 2 msk socker och 1 1/2 tsk kanel.
Oavsett vilken ugn du har behöver kakan oftast vara inne i mer än 40 minuter, gör stickprov ordentligt! Använd inte margarin till bakning, det blir aldrig lika gott!

Serveras med kall vaniljsås (ekströms marsansås naturligtvis!)

It is delicious!

Kommentarer
Postat av: faster

låter jättegott skall testa den snart!!!!
kram kram

2007-09-26 @ 16:27:59
Postat av: majki

MUMS, nu vet JAG vad jag ska gö i helgen..& mina kusiner som kommer på besök ska "nog" få smaka hehe !! <3

2007-10-03 @ 01:04:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback